The notion of Benjaminian experience and its oscillations between narrative, memory and justice
DOI:
https://doi.org/10.35305/cf2.vi21.258Keywords:
Experience, Narration, Justice, Memory, PoliticsAbstract
Walter Benjamin generated a wide theoretical production in dialogue with his contemporaries and predecessors, remaining a keen observer interested in the times he had to go through as a Jewish intellectual and exile after the Nazis took power in 1933 in Germany. His concerns articulated a series of premises and theoretical developments that allowed him to address the potential and concrete consequences that this direct intervention of the assumption of Nazism had on the daily experiences of its addressees. In this article I will focus on the conceptualisations and senses with which our author construes this experience, his ways of providing meaning to it and the possible relationships that Benjamin establishes between the experience and the concept of narrative, or more precisely, the impossibility of narrative. From that point of departure, the analytical framework will also address the conceptual cores of justice and memory to investigate the configuration of an ethical-political thought in our author.
References
Abadi, F. (2014). La ampliación del concepto de experiencia en Benjamin: de Kant al surrealismo. En F. Naishtat, E. Gallegos, y Z. Yebenes (Eds.), Ráfagas de dirección múltiple. Abordajes de Walter Benjamin (pp. 51-76). México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Benjamin, A. (2017). The world of Striving. Walter Benjamin’s notes to a study on the category of justice. En Anthropology & materialism. Special Issue. I. https://journals.openedition.org/am/823
Benjamin, W. (1989a). Tesis de filosofía de la historia. En W. Benjamin, Discursos ininterrumpidos I, (pp. 175-191). Madrid: Taurus.
Benjamin, W. (1989b). Experiencia y pobreza. En W. Benjamin, Discursos ininterrumpidos I, (pp. 165-173). Madrid: Taurus.
Benjamin, W. (2008). El narrador. Santiago de Chile: Ediciones Metales pesados.
Benjamin, W. (2009) Estética y política. Buenos Aires: Ed. Las cuarenta.
Cabrera Sánchez, J. D. (2017). La mirada a la Experiencia: una reflexión sobre el problema de la experiencia y el lenguaje en la obra de Walter Benjamin y Giorgio Agamben. [Tesis de Maestría en Filosofía]. Universidad de los Andes. https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/7a9e9110-adbf-434d-93ae-ffb026ffbb4f/content
Di Pego, A. (2014). La ambivalencia de la narración en Walter Benjamin. En F. Naishtat, E. Gallegos, y Z. Yebenes (Eds.), Ráfagas de dirección múltiple. Abordajes de Walter Benjamin (pp. 137-163). México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Espinosa, L. (2016). Hacia una “experiencia del fín”. Una lectura sobre la decadencia como clave de la temporalidad Benjaminiana. Eikasia Revista de Filosofía, 71, 371-382.
Frajman Lerner, M. (2003). El mesianismo en el pensamiento de Walter Benjamin. Revista de Ciencias sociales, 2(100), 71-76.
Gagnebin, J.M. (1999). Historia e narracao en Walter Benjamin. Sao Paulo: Editora Perspectiva S.A.
Gallegos, E. (2014). Walter Benjamin y el ciframiento político de la estética de Baudelaire. En F. Naishtat, E. Gallegos, y Z. Yebenes (Eds.), Ráfagas de dirección múltiple. Abordajes de Walter Benjamin. (pp. 23-49). México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Honold, A. (2014). Narración. En M. Opitz y E. Wizisla (Eds.), Conceptos de Walter Benjamin (pp.
793-844). Buenos Aires: Las cuarenta.
Le Meur, Y. (2011). Las épocas de crisis: Walter Benjamin y la Escuela de Frankfurt. A parte rei. Revista de Filosofía,74,1-20.
Lindig, E. (2014). Imagen dialéctica e índice histórico. En F. Naishtat, E. Gallegos, y Z. Yebenes (Eds.), Ráfagas de dirección múltiple. Abordajes de Walter Benjamin (pp. 207-225). México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Löwy, M. (2003). Walter Benjamin. Aviso de incendio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica
Oberti, A. y Pittaluga, R. (2006). Memorias en montaje. Escrituras de la militancia y pensamiento sobre la historia. Buenos Aires: Ediciones El Cielo.
Oyarzun, P. (1999). De lenguaje, historia y poder. Nueve ensayos sobre filosofía contemporánea. Santiago de Chile: Colección Teoría. Universidad de Chile
Oyarzun, E. (2008). Introducción. En W. Benjamin, El Narrador (pp. 7-52). Santiago de Chile: Ediciones Metales pesados.
Pellerano, R. (2008). Capas, o el modo de atravesar experiencias. Walter Benjamin. Límite, 3(18), 5-19.
Pittaluga, R. (2023). Hacia una historia crítica. Notas en torno a las tesis de Walter Benjamin. Anuario De La Escuela De Historia, (39). Recuperado a partir de https://anuariodehistoria.unr.edu.ar/index.php/Anuario/article/view/404
Reyes Mate. M. (2009). Medianoche en la historia. Comentarios a las tesis de Walter Benjamin sobre el concepto de historia. Madrid: Ed. Trotta.
Staroselsky, T. (2020). Una flor imposible. Walter Benjamin y la experiencia en crisis. RESISTANCES. Journal of the Philosophy of History, 1(1), 9-22. https://doi.org/10.46652/resistances.v1i1.16
Vignale, S. (2011). Experiencia y narratividad en Walter Benjamin. Páginas de filosofía, 12(15), 5-16.
Weber, T. (2014). Experiencia. En M. Opitz y E. Wizisla. (Eds.), Conceptos de Walter Benjamin (pp. 479–525). Buenos Aires: Las cuarenta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CF2 publishes works under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-ND 4.0). This allows commercial or non-commercial distribution, as long as the work is made available in full and without any modifications, and the original author and first publication in the journal are acknowledged.
By simply submitting a piece of work for evaluation and publication, authors transfer the journal the right to first publication under the aforementioned license. Authors can independently and additionally celebrate other contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version published in this journal (e.g. to include their work in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly state their work was first published by CF2.
Text of the license: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode
