1871-2021: from Paris to Chiapas and Kurdistan

The «Commune» as a revolutionary utopia of present immanence

Authors

  • Martin Chicolino National University of La Matanza (San Justo, Buenos Aires, Argentina) | University of Salvador (Autonomous City of Buenos Aires, Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.35305/cf2.vi17.96

Keywords:

Paris Commune, autonomism, libertary socialism, democratic confederalism, State Nation, patriarchy, direct demmocracy

Abstract

This article aims to study the practical validity and political operativity that the Commune-form of organization continues to have among us, today. We will focus on two current and untimely self-emancipatory movements: ‘Zapatism’ and the M.A.R.E.Z. (in Mexico), and ‘Democratic Confederalism’ and the cantons (in Kurdistan). These are two collective movements that, according to the activists involved —and here we will be guided by the texts and materials produced from both movements— deliberately update and renew the ‘Commune’ (and its historical heritage) as a form or mode of organization liberatory and egalitarian, depatriarchal and descolonial type, breaking out as a ‘third way’ in the midst of our patriarchal state and capitalist societies, traversed by all kinds of vertical, dissymmetric, hierarchical, andromorphic and phallocratic divisions. We will begin by defining the most fundamental characteristics of the novelty implied by the Paris Commune in the 19th Century (not from the ‘ideological’ point of view, but from the point of view of the organizational diagram of power relationships). Then, we will see the problem of the ‘commune’ as becoming-minority, proposing that the commune-form produces a differential human subjectivation with respect to state subjectivation. Next, we will study the problem of ‘double combat’ (interior and exterior), showing how the women’s struggle was the greatest vector of self-emancipatory flight (against male companions). And finally, we will study the an-organic consistency of the Commune-form of organization (against the idea of ​​the ‘Organic State’), and we will list its differential features.

Author Biography

Martin Chicolino, National University of La Matanza (San Justo, Buenos Aires, Argentina) | University of Salvador (Autonomous City of Buenos Aires, Argentina)

Martín Chicolino es Licenciado y Profesor de Filosofía, y artista audio-visual integrante del colectivo audio-visual Moi Non Plus. Trabaja como docente universitario y como investigador tanto en la Universidad Nacional de La Matanza (UNLaM) como en la Universidad del Salvador (USAL). Actualmente también se encuentra realizando el Doctorado en Filosofía con beca CONICET.

Su producción filosófica más reciente es el Capítulo 4 —titulado: El Anti-acontecimiento político y sexual: Patriarcado, Estado y Capital (pp. 143-419)—, incluido en el libro: Esperón, Juan Pablo (Ed.), Acontecimiento. Un estudio crítico de las posiciones filosóficas y políticas de Rosenzweig, Heidegger, Derrida, Deleuze y Guattari, España (Sevilla), Editorial Doble J, Colección Efíaltes, 2020. Y además, el ensayo titulado: La política sexual de Kant, Fichte & Hegel (y otros). Matrimonio, Concubinato, Adulterio, Violación Y Prostitución  en la filosofía jurídico-contractual moderna, Revista Nuevo Pensamiento, Vol. 11, núm. 17, 2021 (artículo ya aceptado).

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Published

2021-09-09

How to Cite

Chicolino, M. (2021). 1871-2021: from Paris to Chiapas and Kurdistan: The «Commune» as a revolutionary utopia of present immanence. Cuadernos Filosóficos / Segunda Época, (17). https://doi.org/10.35305/cf2.vi17.96

Issue

Section

Dossier: A 150 de la Comuna de París